Hoe verloopt een uitbetaling tijdelijke werkloosheid?

Avatar
by ABVV/ACCG/FGTB
Volgen

Om een werkloosheidsuitkering uit te betalen, zijn er verschillende stappen die gebeuren. Wij laten je er even kennis mee maken.

1. De verplichten van jou, de werknemer.

Normaal gezien moet jij drie dingen aan ons bezorgen:

  • Een aanvraag tijdelijke werkloosheid (C3.2 Werknemer). Deze moet je slechts 1 keer doen en telt dan zolang:
    - je bij jezelfde werkgever blijft werken
    - je niet van contract (aantal gewerkte uren) verandert
    - je niet van bankrekeningnummer of adres verandert
    - het geen 3 jaar geleden is dat je tijdelijke werkloosheid kreeg

    Dit document is vervangen door een eenvoudiger formulier C3.2-Corona tot eind augustus 2020. Je kon dit document ook digitaal invullen op de site www.tijdelijkwerkloos.be . Heb je dit document digitaal ingevuld en een bevestigingsmail gekregen, dan is je dossier zeker ontvangen!
  • Een verklaring van persoonlijke en familiale toestand (C1). Op dit document moet je je andere inkomsten, je gezinstoestand of enkele speciale situaties aangeven.
    Dit document is tijdelijk afgeschaft (tot 31 augustus 2020)
  • Een controlekaart ("dopkaart"/"stempelkaart") C3.2A.
    Dit wit of zalmroze (in de bouw) document geeft aan welke dagen jij tijdelijk werkloos was en wat je die maand al dan niet nog van andere inkomsten had.
    Dit document is tijdelijk afgeschaft (tot 31 augustus 2020)

2. De verplichtingen van de werkgever

De werkgever heeft 2 verplichtingen vooraleer jij een uitkering kan krijgen. Deze moet hij digitaal bezorgen aan alle vakbonden samen:

  • Een aanvraag tijdelijke werkloosheid als werkgever.
    In deze aanvraag moet hij de reden, de hoeveelheid, soort en duurtijd van de tijdelijke werkloosheid aangeven. Dit moet hij maar 1 keer doen.
    Deze aanvraag is tijdelijk vereenvoudigd tot 31 augustus.

  • Een aangifte van de dagen van tijdelijke werkloosheid per werknemer.
    In deze aanvraag moet hij per werknemer het exact aantal dagen tijdelijke werkloosheid aangeven.
    Deze aangifte gebeurt in de praktijk meestal door zijn sociaal secretariaat, dat is een bureau die alle personeelsadministratie (lonen, ...) doet.
    Aan deze aangifte is bijna niets veranderd. 

3. Wat moeten wij dan als vakbond doen?

Normaal gezien vergelijken wij de aangifte van de werkgever met jouw aangifte. Als deze gelijk is, dan kunnen we direct uitbetalen. Is er een verschil of is er een probleem bij een van de documenten, dan nodigen we je uit om je dossier te bespreken. Zo betalen we zo weinig mogelijk een fout bedrag uit!

In de huidige crisis zijn verschillende documenten vereenvoudig of afgeschaft. Dit betekent dat wij nu vlugger kunnen uitbetalen, maar wel minder informatie hebben om te kunnen uitbetalen. Wij moeten nu wachten tot je werkgever de volledige informatie bezorgd heeft en daar knelt nu het schoentje. Je werkgever levert de informatie niet rechtstreeks aan ons, maar zijn sociaal secretariaat doet dat. En dat sociaal secretariaat kan nu in vele gevallen de honderdduizenden nieuwe aangiftes niet snel genoeg verwerken.

Wij hangen dus af van de snelheid van verwerking van de gegevens van de werkgever door het sociaal secretariaat en kunnen pas na het ontvangen daarvan de betaling doen. Zonder gegevens van je werkgever hebben wij nog geen werkloosheidsdossier.

Pas op: in sommige, héél beperkte gevallen, zijn er nog meer inlichtingen nodig. In dat geval contacteren wij je zelf om je dossier in orde te maken. Momenteel steken wij al onze tijd in het verwerken van de dossiers en zijn we beperkt telefonisch bereikbaar. We hopen op je begrip hiervoor.

Deze uitleg is een vereenvoudigde weergave van het indienen van een dossier. In sommige gevallen zijn aanvullende documenten nodig, afhankelijk van bijvoorbeeld je bijberoep.

 

 

Opmerkingen

0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.