Om een werkloosheidsuitkering uit te betalen, zijn er verschillende stappen die gebeuren. Wij laten je er even kennis mee maken.
1. De verplichten van jou, de werknemer.
Normaal gezien moet jij drie dingen aan ons bezorgen:
- Een aanvraag tijdelijke werkloosheid. --> www.tijdelijkwerkloos.be
Was je reeds werkloos dit jaar en werk je nog steeds voor dezelfde werkgever? Dan moet je zelf niets doen. De ABVV-werkloosheidsdienst ontvangt deze informatie van de RVA en de uitbetaling gebeurt automatisch.
- Een verklaring van persoonlijke en familiale toestand (C1). Op dit document moet je je andere inkomsten, je gezinstoestand of enkele speciale situaties aangeven.
Dit document is afgeschaft tot 31 maart - Een controlekaart ("dopkaart"/"stempelkaart") C3.2A.
Dit wit of zalmroze (in de bouw) document geeft aan welke dagen jij tijdelijk werkloos was en wat je die maand al dan niet nog van andere inkomsten had.
Dit document is afgeschaft tot 31 maart
2. De verplichtingen van de werkgever
De werkgever heeft 2 verplichtingen vooraleer jij een uitkering kan krijgen. Deze moet hij digitaal bezorgen aan alle vakbonden samen:
- Een aanvraag tijdelijke werkloosheid als werkgever.
In deze aanvraag moet hij de reden, de hoeveelheid, soort en duurtijd van de tijdelijke werkloosheid aangeven. Dit moet hij maar 1 keer doen. - Een aangifte van de dagen van tijdelijke werkloosheid per werknemer.
In deze aanvraag moet hij per werknemer het exact aantal dagen tijdelijke werkloosheid aangeven.
Deze aangifte gebeurt in de praktijk meestal door zijn sociaal secretariaat, dat is een bureau die alle personeelsadministratie (lonen, ...) doet.
3. Wat moeten wij dan als vakbond doen?
Normaal gezien vergelijken wij de aangifte van de werkgever met jouw aangifte. Als deze gelijk is, dan kunnen we direct uitbetalen. Is er een verschil of is er een probleem bij een van de documenten, dan nodigen we je uit om je dossier te bespreken. Zo betalen we zo weinig mogelijk een fout bedrag uit!
Zonder gegevens van je werkgever hebben wij nog geen werkloosheidsdossier.
Pas op: in sommige, héél beperkte gevallen, zijn er nog meer inlichtingen nodig. In dat geval contacteren wij je zelf om je dossier in orde te maken. Momenteel steken wij al onze tijd in het verwerken van de dossiers en zijn we beperkt telefonisch bereikbaar. We hopen op je begrip hiervoor.
Deze uitleg is een vereenvoudigde weergave van het indienen van een dossier. In sommige gevallen zijn aanvullende documenten nodig, afhankelijk van bijvoorbeeld je bijberoep.
Opmerkingen